خبر خبر

بهره برداري از يک مسير مستقيم هوايي در ماه نوامبر
مديرکل ترافيک هوايي از بهره برداري يک مسير مستقيم از بيرجند به مرز هوايي ترکمانباشي با توجه به‌ بسته شدن فضاي افغانستان در ماه نوامبر خبر داد و گفت: در حال حاضر با برنامه ريزي و استفاده از نيروي انساني موجود در شيفت هاي مضاعف به صورت ايمن مي توان به ۱۸۰۰ پرواز در آسمان ايران خدمات ترافيک هوايي ارائه داد.

به گزارش روابط عمومي شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ در تقویم جهانی، برای پاسداشت زحمات و تلاش‌های کنترلرهای ترافیک هوایی، ۲۰ اکتبر توسط فدراسیون جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی (ایفاتکا)، به نام ایشان نامگذاری شده تا بدینوسیله، همگان ضمن آشنایی با این حرفه خطیر، قدردان زحمات مردان و زنان بی‌ادعای صنعت هوانوردی در اقصی نقاط جهان باشند. چرا که بی‌تردید کنترل، هدایت و رصد لحظه به لحظه صدها هواپیما در سطوح مختلف شبکه پیچیده راه‌های هوایی و مسیرهای ورودی و خروجی فرودگاه‌ها کاری بسیار شگرف و در خور تحسین است که به دست توانمند و با کفایت سفیران ایمنی و آرامش و حافظان همیشه بیدار ایمنی و بی‌خطری فضای کشور محقق می‌شود.

این روز، مناسبت خوبی بود تا با امیرحسین صادقچه بالاترین مقام کنترلر ترافيک هوايي به گفتگو بنشینیم و در خصوص برنامه ها، موانع و به طور کلی اقدامات صورت گرفته برای ارتقای جایگاه کنترلر ترافيک هوايي صحبت کنیم.

 

آسمان کشور به لحاظ انجام پروازهای عبوری، بین المللی و داخلی در حال حاضر از چه وضعیتی برخوردار است؟

 بعد از سانحه اوکراین در قلمرو هوایی ایران و وجود نوتامهای امنیتی بر روی فضای کشور، تلاشهای زیادی برای جذب ترافیک هوایی صورت گرفت و نتیجه اين تلاش ها در بخش های مختلف باعث شد ترافیک هوایی کشور از ۲۰۰ پرواز به بیش از ۴۵۰  پرواز عبوری برسد، این در حالیست که تعداد پروازهای داخلی در کشور نیز در حال حاضر بیش از ۵۰۰ پرواز در روز است با در نظر گرفتن پروازهای نشست و برخاست بین المللی تعداد پروازها در روز بیش از ۱۲۰۰ پرواز است.

 

ظرفیت پذیرش آسمان ایران و پتانسیل های(امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی) موجود برای جذب پروازهای عبوری چگونه است؟

 با در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات فعلی و نیروی انسانی موجود، با عنایت به ظرفیت سازی انجام شده در قلمرو هوایی(مسیرهای موازی و مستقیم) کشور، می توان به 1800 پرواز در روز با برنامه ریزی و استفاده از نیروی انسانی موجود در شیفت های مضاعف به صورت ایمن خدمات ترافیک هوایی ارائه کرد.

البته جذب پروازهای بیشتر به فاکتورهای بسیاری از قبیل ساختار فضا و مسیرهای موازی و کوتاه، امنیت فضا، تعاملات سیاسی و منطقه یی و حتی شرایط فضای کشور های همسایه بستگی دارد.

 

چه اقداماتی برای کاهش طول مسیرهای هوایی در راستای صرفه جویی در زمان مسافران و سوخت هواپیماها تاکنون صورت گرفته است؟

شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران همواره با شرکت در جلسات بین المللی نظیر RDGE در ایجاد مسیرهای منطقه ای و فرامنطقه ای مشارکت داشته و مطابق تصمیمات متخده نسبت به پیگیری و ایجاد مسیرهای برنامه زیری در کمیته دائمی فضای کشور اقدام می کند. در جدیدترین اقدام با توجه به بسته شدن فضای افغانستان و نیاز شرکتهای هواپیمایی برای استفاده از فضای کشور، یک مسیر مستقیم از بیرجند به مرز هوایی ترکمانباشی برنامه ریزی شده و در ماه نوامبر به بهره برداری خواهد رسید.

با توجه به‌ اینکه شغل مراقبت پرواز یا کنترلر ترافیک هوايي جزو مشاغل پر استرس و سخت دنیاست، در این راستا چه اقداماتی برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی و افزايش آن برای توسعه فعالیت ها صورت گرفته است؟

حرفه مراقبت پرواز یک حرفه پویاست و نیاز به مطالعه و به روز رسانی اطلاعات بر اساس آخرین دانش هوانوردی دارد. اداره کل کنترل ترافیک هوایی همواره برنامه آموزشها را مطابق آخرین روشها و متدهای آژانس ایمنی هوانوردی اروپا برنامه ریزی کرده است. با وجود شرایط کرونا این مهم همچنان توسط این اداره کل در حال پیگری است و آخرین برنامه ریزی در این راستا با شرکت شده و به سمع و نظر مدیرعامل و هیأت مدیره محترم رسیده و موافقت ضمنی آنها جلب شده است. در خصوص جذب نیروی انسانی نیز تلاشهای بسیاری صورت گرفته و در این خصوص 44 نفر در سال جاری جذب شده اند و بخش دیگری از نیروی انسانی نیز در شش ماهه دوم امسال انشاله جذب خواهند شد.

کنترل ترافیک هوایی ایران در سطح جهانی و منطقه ای در حاضر از چه جایگاهی برخوردار است و چه برنامه ای برای ارتقای این جایگاه اندیشیده شده است؟

کنترلرهای ترافیک هوایی ایران قدرت و جایگاه خود را در هنگام بسته شدن فضای عراق و تحریم شرکتهای منطقه ای ثابت کرده است. این مهم دوباره هم در هنگام بسته شدن قلمرو هوایی کویت و افغانستان مجددا تثبیت شد.

همچنین باید اضافه کنم با توجه به شرایط جغرافیایی و وسعت فضای کشور ما و همسایگی با کشورهای امارات و قطر که بزرگترین ناوگان حمل و نقل هوایی را در منطقه و جهان دارا هستند، جایگاه کنترلر ترافيک هوايي ما و ارائه سرویس کنترل به پروازها را از اهمیتی خاص برخوردار می کند و طبیعتا حفظ این جایگاه، حضور مستمر در جلسات دفتر منطقه ای، ارتباط با ایرلاین ها و یاتا، آموزش نفرات در این حوزه و آشنایی آنها با تکنیک ها و علم روز کنترلر ترافيک هوايي تاثیرگذار خواهد بود.

 

برنامه های سال جاری اداره کل کنترل ترافیک هوایی را تشریح فرمایید؟

مشارکت در جلسات بین المللی بویژه یاتا( اتحادیه بین المللی فرودگاه‌های جهان) و شرکتهای هواپیمایی در برآورده ساختن نیازها و درخواستهای آنها، راه اندازی سکتور VFR در مرکز کنترل برای اولین بار که انشاله از اول آبان‌ماه 1400 به منظور مدیریت پروازهای VFR در فضاهای کنترل نشده، در مدار قرار می گیرد.

پیگیری آموزش بروز برای کنترلرهای ترافیک هوایی برای حفظ جایگاه فعلی بدست آمده، پیگیری جهت خرید و نصب سیمولاتور برج سه بعدی، ایجاد مسیرهای مستقیم و جذب نیروی متخصص در این حوزه از جمله برنامه هاي اين اداره کل محسوب می شود.

 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد